Logo

Blog o JavaScript, jQuery, HTML5, CSS3 i 4. Porady jak pisać dobrej jakości kod, tutoriale, nowości.

The Mobile First - recenzja książki

The Mobile First Luka Wróblewskiego to druga pozycja po Resoponsive Web Design z Booka Apart jaką przeczytałem w tym roku. Kontynuuje temat RWD. Tym razem to podstawy projektowania aplikacji mobilnych. Czy warto kupić? Co w niej się znajduje? To wszystko w dalszej części wpisu.

Kim jest Luke?

Luke Wroblewski to specjalista od produktów cyfrowych. Pracował m.in. w Yahoo! główny architekt designu i jako główny projektant interfejsu w ebay. Czy to wystarczy za wystarczającą rekomendację? :) Po za tym ma polskobrzmiące nazwisko, to też jest na plus :).

Co w książce?

Książka The Mobile First została podzielona na 7 części:

  1. Why Mobile First? (Dlaczego mobile first?) - Odpowiedź jest ukazana za pomocą tzw. elevator speach: "tworzenie dla mobile first nie tylko przygotowuje cie do wielkiego wzrostu i nowych szans w mobilnym internecie, ale zmusza cie do skupienia się na innowacyjnych kierunkach, których wcześniej nie brałeś pod uwagę.
  2. Growth (Wzrost) - Trochę historii wzrostu znaczenia telefonów w Sieci oraz krótka historia jak to było w USA. Wg mnie trochę nudnawy rozdział. W wielkim skrócie wszystko zaczęło się od iPhone :). Dla osób, które nie są na bieżąco na pewno się przyda i wniesie nowych informacji.
  3. Constraints (Ograniczenia) - Od tego rozdziału zaczynają się konkrety. Luke opisuje tutaj kilka kluczowych spraw, które uprzykrzają życie. Pierwszy i najważniejszy to rozmiar ekranu - jest przecież tyle urządzeń i każde ma inne. Następnie jest wydajność - nie każdy ma dobry procesor, pamięć itp. Czas i miejsce - chodzi tutaj o to z których urządzeń w jakich godzinach i miejscach korzystamy najczęściej. Luke przedstawił kilka ciekawych raportów na ten temat.
  4. Capabilities (Możliwości) - Przykład możliwości jakie dają nam urządzenia zostały omówione na przykładzie aplikacji londyńskiego metra. Wersja desktopowa i na telefon (wykorzystanie geolokalizacji, kompasu itp). Idealny przykład na pokazanie możliwości odnalezienie drogi do najbliższego metra. Aplikacja Nearest Tube wykorzystuje prawie wszystkie możliwości iPhone'a. To nie jedyny przykład. Jest ich tam więcej. Wszystko rozchodzi się o dostosowanie bajerów jakie daje nam telefon do wymagań naszej aplikacji np. akcelerometr, dotyk, żyroskop, kamery i inne.
  5. How to go Mobile - Od tego rozdziału zaczynają się konkretne porady. Autor opisał kilka ciekawych rozwiązań i case'ów które zauważył na takich serwisach jak Facebook, Flickr, Basecamp, Twitter czy jest własnym projekcie - Bagcheck. Np. w przypadku Flickr kluczowa była informacja na temat najpopularniejszych sekcji na stronie jakie odwiedza zalogowany użytkownik. Jak ułożyć menu, które pozycje są ważniejsze od innych? Odpowiedź jest w tym rozdziale.
  6. Actions (Akcje) - Czyli wszystko co trzeba wiedzieć o nawigacji. Wielkość przycisków, rozmieszczenie przycisków i innych elementów. Opis dotyku i innych zdarzeń jakie zachodzą na urządzeniach mobilnych popartymi konkretnymi przykładami.
  7. Inputs (Formularze) - Wszystko na temat projektowania i układania danych "wejściowych". Czyli obszarów przeznaczonych na wprowadzanie informacji przez użytkownika. Jak tworzyć formularze, jak zadawać pytania, jak podpowiadać i czego unikać. Także wszystko poparte dobrymi i złymi przykładami. Nie zabrakło wzmianki o typach inputów jak np. url, email, number itp.
  8. Layouts - W tym rozdziale pojawia się jedyna linijka kodu :). Jest tutaj rozwinięcie gibkości stron czy też aplikacji w zależności od rozdzielczości urządzenia. Mniej więcej to co opisałem po którce we wpisie o responsive web design.

Wg mnie z tą pozycją powinien zapoznać się każdy, kto będzie chciał zacząć tworzyć aplikacje mobilne bez względu na ich typ. Luke Wroblewski podzielił się garścią praktycznych wskazówek na temat UI, projektowania akcji i najlepszych praktyk. Do tego każda wskazówka poparta przykładem i anty-przykładem. Inwestycja w tą książkę ($9 za ebook) zwróci się w przyszłości. Pozycję mogę polecić z czystym sumieniem. Dzięki niej dużo się dowiedziałem, rozwiała moje wątpliwości. Mam nadzieję, że ta wiedza pozwoli mi stworzyć dobry design dla tego bloga :).

Autor wpisu

Piotr cichosz (shpyo) — Front-end developer Twórca kilku serwisów internetowych oraz autor kilku blogów. Pasjonat nowych, otwartych technologii.

Komentarze

Gavatar Daria

08.01.2013 Daria

Zapowiada się ciekawie, a to oznacza wycieczkę do księgarni...

Gavatar Olek

26.01.2013 Olek

Zapowiada się ciekawie, a 9 $ to niewiele :)

Dodaj komentarz